Instagram
اخبار سایت :
  • هیچی فقط همیشه سالم و سلامت باشین :دی

اهمیت و برتری زبان استاندارد CSS در طراحی صفحات وب

الگوهای آبشاری یا روی‌انداز آبشاری سَبْک یا سی‌اس‌اس (Cascading Style Sheets)، روشی ساده برای نمایش چیدمان و جلوه‌های تصویری (مانند نوع قلم، رنگ و اندازه‌ها) بر صفحه‌های وب اند. الگوهای آبشاری از جنس زبان‌های نشانه‌گذاری، با ساختار متن ساده رایانه هستند و درون هرکدام، دستورهایی آبشار مانند و پی‌درپی، برای چگونگی نمایش هر صفحه وب افزوده می‌شود. به گفته‌ای ساده تر، این دستورها روش نشان داده شدن قلم‌ها و اندازه شان، رنگ‌ها و پس زمینه‌ها، روش چیدمان موزاییک‌های دربرگیرنده داده‌ها (دیواره‌ها)، و بسیاری دیگر از عنصرهای ساختار هر صفحه وب را، درون خود جای می‌دهند.

بیشترین استفاده‌ای که از این زبان در حال حاضر می‌شود مشخص کردن سبک صفحهٔ وب HTML و XHTML است ولی آن را می‌توان بر هر نوع مستند XML از جمله SVG و XUL اعمال کرد. نگهداری و تغییر مشخصات سی‌اس‌اس به عهدهٔ کنسرسیوم وب جهانگستر (W3C) است.

استانداردهای تازه:

در بحث طراحی با استانداردهای وب، همه ساختار گرافیکی و تصویری صفحه‌های وب باید درون این الگوهای آبشاری قرار گیرد و لابلای صفحه‌های وب نباید دستورهایی از این جنس، برای درج چگونگی نمایش صفحه‌ها نوشته شود. به بیانی دیگر، ساختار سند و متن در هر صفحه، باید پاکیزه باشد و دستورهای چگونگی نمایش و زیبایی، همگی یکسره در الگوهای آبشاری افزوده شوند.

برتری های CSS:

با اینکه در سال‌های نخست پیدایش طراحی وب، طراح‌ها از جدول‌ها و ترفند پنهان سازی آنها برای چیدمان کمک می‌گرفتند، روش مدرن طراحی وب، این روند را منسوخ کرده. چیدمان از اکنون، تنها با دیواره (یا DIV)، که برتری‌های فراوانی نسبت به جدول‌ها (TABLE) دارند. انجام می‌شود، هر دیواره، یک موزاییک مجازی بخش کننده صفحه است که کار چیدمان را آسان‌تر انجام می‌دهد. جدول ها به جایگاه نمایش داده‌های ستونی خود بازگشتند و دیگر از آنها برای چیدن داده‌های صفحه‌های وب استفاده نمی‌شود. الگوهای آبشاری، افزون بر سبک تر کردن هر صفحه وب و پاک‌تر کردن آن از داده‌های تصویری و نمایشی بی استاندارد، روش طراحی وب را به میزان فراوانی آسان تر، و دسترسی و کارایی وب را بهتر کرده اند.

یک الگوی آبشاری معمولا در حافظه پنهان مرورگر ذخیره می شود، بنابر این می تواند بدون نیاز به بازخوانی در چندین صفحه استفاده شود که این امر باعث کاهش تبادل اطلاعات در شبکه می شود.

نسخه‌های استاندارد CSS :

الگوهای آبشاری، روش چاپ شدن، روش شنیده شدن صدا برای کاربرانی با مشکل دسترسی، و دستورهای فراوان دیگری را برای چگونگی نمایش سایه زیر قلم ها و پس زمینه‌های هر صفحه وب را در خود جای می‌دهند. آخرین نسخه پیشنهاد شده از استاندارد CSS، نسخه ۳ می‌باشد که هنوز در مسیر پیشنهادی قرار دارد و مرورگرهای اینترنتی، هنوز تمام دستورهایش را پشتیبانی نمی‌کنند.

نحوه استفاده از CSS:

برای درج CSS در یک سند Html از یکی از سه روش زیر می توان بهره گرفت:

  • الگو نامه خارجی

در این روش برای اتصال یک سند CSS که با پسوند css شناخته می‌شود، از تگ link در قسمت head استفاده می شود. مثال:

<head>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="mystyle.css" />
</head>
 

 
  • الگو نامه داخلی

الگو نامه داخلی در قسمت head در سند Html، با استفاده از تگ style معین می گردد. مانند زیر:

 
<head>
<style type="text/css">
hr {color:sienna;}
p {margin-left:20px;}
</style>
</head>
 
 
  • الگوی خطی

در این روش مشخصات الگو در تگ مربوطه ذکر می شود. مانند زیر:

<p style="color:sienna;margin-left:20px">This is a paragraph.</p>

 

 

منبع: دانشنامه ویکی پدیا


کد امنیتی رفرش
کلاس های آنلاین فعال

برای افزایش دانش عمومی کاربران سعی بر این داریم که کلاس های آنلاینی برگزار کنیم. لیست این کلاس (ها) را می توانید در زیر ببینید. این قسمت را هر روز چک کنید تا از کلاس ها و اخبار جدید با خبر شوید. کلاس ها توسط همین کاربران و دوستان شما برگزار میشود. اگر مایل به برپایی کلاس آموزشی ای در هر زمینه ای هستید با مدیر تماس بگیرید.

مدرس: محمد و اقبال
آموزش PHP - جلسه اول
پنجشنبه 04 تیر 1394 - 17:00
هیچ کلاس فعالی موجود نیست.
کاربران آنلاین
آمار
مطالب : 792
نظرات : 4504
تعداد اعضا : 37335
افراد آنلاین : 7
بازدید امروز : 4,058
بازدید دیروز : 922
گوگل امروز : 41
گوگل دیروز : 24
بازدید هفته : 13,957
بازدید ماه : 31,224
بازدید سال : 193,454
بازدید کلی : 14,193,791